överlev studentlivet!

Så att flytta hemifrån för att gå på en skola kanske inte alltid känns som de lättaste.  Jag känner ändå att jag har klarat mig relativt bra för att ha flyttat 40 mil. Självklart (i alla fall för min del) så saknar man mamma och pappa, samt vänner men därför får man ta vara på tiden när man väl träffar dem. Här kommer några andra tips gällande att överleva studentlivet.

 

  • · Nudlar. Om du inte har några sjukdomar som gör att du inte kan äta vanlig kost eller måste få i dig mycket näring/energi - nudlar. Du klarar dig minst en vecka och börjar pengarna ta slut så är det en helt fantastisk räddning.
  • · Storhandla. Kan dock vara lite drygt om man inte har Ica Maxi eller Willys etc. i närheten, men ta med en kundvagn när du går tillbaka och lås fast den i cykelstället så har du en "personlig". Min heter Ulf.

  • · ANDVÄND STUDENTRABATTER! Jag tar nästan förgivet att alla städer har det, om inte så kan CSN kort vara bra att införskaffa. Visserligen tar alla inte emot dem så förlita er inte helt på dem. SJ och Burger King brukar skita i om man har kort eller inte.

  • · På tal om resor, ÅK TILLSAMMAS. Detta gäller dock om du inte fyllt 16 än. Man får dela på en vuxenbiljett om en är över 16 och en under. Detta kan spara ett par hundringar. Själv kan jag erkänna att jag fyllt 16 men om ni förköper biljetter kollar dem oftast inte legitimation.

  • · Förköp tågbiljetter, eller använd er av SJ's "Sista minuten" så blir biljetterna billigare.

  • · Spargris. Bara enkronor ger dig cirka 300 spänn. Ganska smart att bara lämna in på banken sen.

 

Linnea, studerande i Hultsfred, 17:
Jag brukar tvinga mig själv ta ut en summa pengar kontant i veckan som jag måste leva på, alltså inte använda kortet. När man har pengarna mer "fysiskt" får man mer perspektiv på hur mkt man handlar för etc...

Skriv upp vad du behöver och inte vad du vill ha, men det är okej att köpa cravings lite då och då…

 

Sofia, studerande i Fagersta, 17:
Använd rabattkuponger på mycket det går!
Alice, studerande i Västerås, 16:
Spargrisen är bästa alternativet, sen att äta i matsalen är praktiskt - gratis mat (typ)!

Så det var ett par. Sedan finns de ju större sätt att tänka som att inte ha tv-abonnemang, med internet och en dator kommer man långt. Är det kallt? Lufta elementen så får ni se på maken. Sist men inte minst - pasta funkar till allt. Att lära sig laga mat underlättar en del då man kan göra jättemycket och frysa in, eller i alla fall vet vad man kan göra med det som finns kvar i kylskåpet i slutet på månaden.

 

/Loviza, over 'n' out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0